POSLIJERATNO VRIJEME I DOLAZAK  KOMUNISTA NA VLAST

Muzej revolucije 1945. – 1990.

 1945. godina  "Trg Kulina Bana" preimenovan u "Trg žrtava fašizma"

 

1946.

U maju 1946 godine pristupilo se skidanju arapskih slova sa spomen-ploče 

postavljene iznad glavnog ulaza džamije

08.05.1945.  Partizan pred džamijom  u Zagrebu
08.05.1945. Partizan pred džamijom u Zagrebu
Zagrebački muslimani u strahu od hapšenja izbjegavali su blizinu džamije ali za neke vjera je bilo jača od straha
Zagrebački muslimani u strahu od hapšenja izbjegavali su blizinu džamije ali za neke vjera je bilo jača od straha
Partizani ispred džamije
Partizani ispred džamije
Zagreb 1947 godine ispred džamije učenici u duhu komunizma
Zagreb 1947 godine ispred džamije učenici u duhu komunizma
Šukrija Pandžo kakav čovjek moraš biti da bi to napravio
Šukrija Pandžo kakav čovjek moraš biti da bi to napravio
Prvi napis protiv Zagrebacke džamije osvanuo je u julu 1945, u sarajevskom listu Novo doba,  književnika Šukrija Pandžo
Prvi napis protiv Zagrebacke džamije osvanuo je u julu 1945, u sarajevskom listu Novo doba, književnika Šukrija Pandžo

Tijekom rata na džumama je bila dupke puna domobrana iz svih dijelova BiH, a nakon rata u džamiju su dolazili vojnici-muslimani iz partizanskih jedinica. Naročito je bilo puno vojnika sa Kosova i Makedonije koji su u stroju dolazili i odlazili u džamiju. Rahmetli Alagić kaže da dok su god dolazili muslimani-partizani u džamiju, bila je pošteđena rušenja. Zato su vlasti odlučile premjestiti muslimane vojnike iz Zagreba kako bi se mogli srušiti minareti, a džamija pretvoriti u muzej.

 Prije toga vlasti su naredile da se Islamska zajednica iseli. Prvobitno im je bila dodijeljena kuća u Nazorovoj ulici, ali su se predomislili i vratili ih u Tomašićevu.

Protiv rušenja
Protiv rušenja
Za rušenje
Za rušenje
Izjašnjavao se kao hrvat
Izjašnjavao se kao hrvat

Minareti i ostali sadržaji srušeni su početkom 1948. godine, tri godine nakon svršetka rata.

Hifzi ef. mi je pričao da je bitka za džamiju trajala pune tri godine.

On je osobno pokušao spasiti otišavši u Sarajevo s jednim džematlijom gdje je od tadašnjeg reisu-l-uleme Ibrahima ef. Fejića tražio da intervenira da se džamija poštedi, ali je ovaj odbio to učiniti, nego je pisao hrvatskim vlastima da muslimanima dodjele prostorije u kojima će obavljati namaze i druge aktivnosti.

 

Prije njega dužnost poglavara obavljao je Naib reisu-l-ueme, rahmetli Bašić, koji je odbio dati suglasnost da se minareti sruše

 

Jednom sam ga prilikom pitao otkuda u Knjizi umrlih toliko umrlih od bolesti zvane sušica . Rekao mi je da su to bili vojnici u domobranima i u ustašama koji su strijeljani, a naloženo mu je da piše uzrok smrti sušica.

 

Takvih u Knjizi umrlih ima na stotine. Kaže da su ih umotavali u debeli papir i masovno ih zakapali u jednu jamu u dijelu groblja ispod UKV tornja na Mirogoju.

 

Minareti džamije i drugi sadržaji srušeni su i na temelju podrške koja je dolazila iz Sarajeva.

 

Tadašnji ministar šuma BiH i predsjednik Vrhovnog Sabora

IZ Sulejman Filipović napisao je pismo Vladimiru Bakariću u kome mu nudi muslimansku radnu snagu kod rušenja džamije.

 Inicijativa za rušenje minareta zagrebačke džamije i drugih sadržaja došla je od grupe zagrebačkih muslimana komunista.

Najaktivniji je bio neki Smail Ruščukić, agent UDBA-e, kako mi je pričao rahmetli Hifzi efendija.

 

 

dr. Sulejman Mašović
dr. Sulejman Mašović

Na tom spisku inicijatora bilo je i ime rahmetli dr. Sulejmana Mašovića. Kada je on doznao za to otišao je u tadašnji

Radio Zagreb koji je i objavio spisak inicijatora i energično zahtijevao demanti, što su odgovorni u radio stanici i učinili.

Tako je Zagrebačka džamija bila jedini objekt u Zagrebu koji je izgrađen za vrijeme NDH i koji je srušen za vrijeme socijalističke vlasti.

Hifzi efendija mi je pričao da su nekoliko godina zagrebački muslimani izbjegavali i blizinu džamije u strahu od hapšenja, jer su neki uhapšeni samo zato što su obavljali neku dužnost u islamskoj zajednici


1948. – nalog za rušenje minareta i preuređivanje džamije u Muzej narodnog oslobođenja potpisao             je tadašnji potpredsjednik Predsjedništva Gradskog narodnog odbora u Zagrebu, do rata

                  postolarski šegrt Mika Špiljak.



Posljednji pogled na džamiju u Zagrebu prije rušenja minareta
Posljednji pogled na džamiju u Zagrebu prije rušenja minareta

Bogomolje su širom svijeta gradili neki silnici ili krvnici,ali su “graniti ostali”.  Osim jednog -  Džamije u Zagrebu!

12.04.1948. godina -  Rušenje minareta  

Poslove rušenja minareta obavili su njemački vojni zarobljenici.

Radovi su započeli u ponedjeljak 12.04.1948. i trajalo je do 01.05.1948.

U rušenju minareta po prvi puta su upotrijebljeni pneumatski čekići koji su stvarali

golemu buku i plijenili pozornost stanovnika okolnih objekata.

1948. – U Domu se  21.11.1948.  otvara četvrta izložba Udruženja likovnih umjetnika Hrvatske.

Šadrvan i predtrg su kao ‘neutralni’ zadržani i danas su valorizirani kao visokokvalitetna intervencija u javnome prostoru. Unutrašnjost džamije je u svim ćitljivim elementima uklonjena, a namještaj je zaplijenjen.
Šadrvan i predtrg su kao ‘neutralni’ zadržani i danas su valorizirani kao visokokvalitetna intervencija u javnome prostoru. Unutrašnjost džamije je u svim ćitljivim elementima uklonjena, a namještaj je zaplijenjen.
Džamija je jedina vjerska graðevina u Jugoslaviji planski srušena nakon Drugoga svjetskog rata
Džamija je jedina vjerska graðevina u Jugoslaviji planski srušena nakon Drugoga svjetskog rata

1949.  Muzej narodnog oslobođenja

Zagreb 1949.   -   Muzej narodnog oslobođenja
Zagreb 1949. - Muzej narodnog oslobođenja
Zagreb 1950.  -  Muzej narodnog oslobođenja
Zagreb 1950. - Muzej narodnog oslobođenja
Zagreb 1951.  -  Muzej narodnog oslobođenja
Zagreb 1951. - Muzej narodnog oslobođenja
Zagreb 1951.  -  Muzej narodnog oslobođenja
Zagreb 1951. - Muzej narodnog oslobođenja

1951. godina

Počeli radovi na adaptaciji Doma za potrebe Muzeja prema projektu arhitekta V. Richtera. U središnjoj dvorani dodane su dvije galerije i stubište te je potpuno dokinuta izvorna dnevna rasvjeta prekrivanjem kupole.

Kad su minareti srušeni, beton temelja je ostao na nekoj dubini, i kad je suša, onda povuče vlagu u sebe, te se na travi onda na tom dijelu može vidjeti razlika u boji...
Kad su minareti srušeni, beton temelja je ostao na nekoj dubini, i kad je suša, onda povuče vlagu u sebe, te se na travi onda na tom dijelu može vidjeti razlika u boji...

Uspoređivanjem gomile slika i gmapsa, te provizornim mjerenjem na lokaciji, mislim da je treći minaret ipak bio malo bliže stazi uz paviljon, dakle kod ova 2 stabla koja su u prvom kadru slike, a ne kod onog udaljenog bora, jer jedino na tom mjestu nema čistog otiska kao u prva dva slučaja.

1955.  Muzej narodne revolucije (15. 05.1955)

Dovršen stalni postav Muzeja narodne revolucije (kasnije Muzej revolucije naroda Hrvatske) prema projektu adaptacije Vjenceslava Richtera (dodavanje polukata)

Zagreb 1957.  - Muzej narodne revolucije
Zagreb 1957. - Muzej narodne revolucije
Zagreb 1957. godina  - Muzej narodne revolucije
Zagreb 1957. godina - Muzej narodne revolucije
Zagreb 1960.  - Muzej narodne revolucije
Zagreb 1960. - Muzej narodne revolucije

1962. godine -  Muzej revolucije naroda Hrvatske

U 1962

u  unutrašnjosti izvedene neznatne arhitektonske preinake prema projektu  arhitekta A. Mutnjakovića.

Zagreb 1962. -   Muzeja revolucije naroda Hrvatske
Zagreb 1962. - Muzeja revolucije naroda Hrvatske
Zagreb 1971. -  Muzeja revolucije naroda Hrvatske
Zagreb 1971. - Muzeja revolucije naroda Hrvatske
Zagreb 1980. -   Muzeja revolucije naroda Hrvatske
Zagreb 1980. - Muzeja revolucije naroda Hrvatske
Zagreb 1983. -  Muzej revolucije naroda Hrvatske
Zagreb 1983. - Muzej revolucije naroda Hrvatske
 Zagreb 1983. -  Muzej revolucije naroda Hrvatske
Zagreb 1983. - Muzej revolucije naroda Hrvatske
 Zagreb 1983. -  Muzej revolucije naroda Hrvatske
Zagreb 1983. - Muzej revolucije naroda Hrvatske

1990. godine  - Dom Hrvatskih likovnih umjetnosti

Predsjednik Ante Rašić, potpredsjednik Dalibor Jelavić i tajnik Hamo Čavrk zalažu se za povrat prava na korištenje Doma hrvatskih likovnih umjetnika

1993 .     Formalni povratak Doma Društvu

1990. godine " Trg žrtava fašizma " preimenovan u " Trg hrvatskih velikana "

2001. godine " Trg hrvatskih velikana " preimenovan u " Trg žrtava fašizma " 

2001. – 2006. 

Obnova Doma Hrvatskog društva likovnih umjetnika

Robert Šimrak, predsjednik i kuratorij HDLU započinju s radovima na preuređenju unutrašnjosti Doma s ciljem vraćanja u njegovo izvorno stanje, prema projektu obnove Andrije Mutnjakovića

2001. godina  

12.03. 2001.predsjednik društva likovnih umjetnika R. Šimrak pokreće akciju za obnovu Doma. Izabran je Kuratorij za obnovu Doma:R. Ivančević, predsjednik, R. Šimrak, Z. Vrkljan, F. Vukić i A. Laslo.

Radovi na obnovi počeli su 15.08.2001.  uklanjanjem konstrukcije umetnute etaže polukata i dvaju stubišta u središnjoj dvorani izvedenih prema projektu arhitekta V. Richtera tijekom pedesetih godina 20. stoljeća.

2002. godine

Radovi su nastavljeni uklanjanjem dogradnji nastalih prilikom adaptacije u džamiju.

Prema projektu arhitekta A. Mutnjakovića u ljeto počinju radovi na obnovi i vraćanju središnje galerije u izvornu kružnu formu. Skidaju se sve naslage sa kupole, svoda, zidova i poda galerije.

Istovremeno se uklanjaju svi vanjski slojevi izolacije na kupoli u cilju uspostavljanja izvornog osvjetljenja s dnevnim svjetlom.Krajem godine izvode se radovi na obnovi i vračanju u izvorno stanje glatkih zidnih ploha prizemlja srednje dvorane. Tom prilikom uklonjena je zidna slika slikara E. Murtića iz razdoblja Muzeja revolucije naroda Hrvatske te je otkriven mihrab iz doba džamije.

Mihrab džamije nakon 55 godina ugledao svjetlost dana
Mihrab džamije nakon 55 godina ugledao svjetlost dana

2003. godine 

Završni radovi na čišćenju kupole i uređenju unutrašnjosti središnjeg prostora prilikom kojih je mihrab sačuvan tako da je izvađen iz zida i dislociran izvan Doma. 

Dom likovnih umjetnika Ivan Meštrović s obnovljenom kupolom i središnjom dvoranom svečano su otvorili R. Šimrak, A. Vujić i V. Pavić

Pozlačeni mihrab džamije bio je zazidan od 1948 do 2003 godine
Pozlačeni mihrab džamije bio je zazidan od 1948 do 2003 godine
Mihrab  postavljen 1943 godine nakon 60 godina napustio je svoje zdanje i sada je izložen u Islamskom centru u Zagrebu
Mihrab postavljen 1943 godine nakon 60 godina napustio je svoje zdanje i sada je izložen u Islamskom centru u Zagrebu

DIO IMOVINE "POGLAVNIKOVE" DŽAMIJE DANAS SE NALAZI U  ISLAMSKOM CENTARU U ZAGREBU

Pozlačeni Mihrab iz Poglavnikove džamije  svoj smiraj napokon pronašao u Islamskom centru  u Zagrebu
Pozlačeni Mihrab iz Poglavnikove džamije svoj smiraj napokon pronašao u Islamskom centru u Zagrebu
Minber od javorova drva skračen je za razliku od starog
Minber od javorova drva skračen je za razliku od starog
Zagreb 2011 - Dom Hrvatskog društva likovnih umjetnika
Zagreb 2011 - Dom Hrvatskog društva likovnih umjetnika
Zagreb 2014 - Dom Hrvatskog društva likovnih umjetnika
Zagreb 2014 - Dom Hrvatskog društva likovnih umjetnika
Zagreb 2015- Dom Hrvatskog društva likovnih umjetnika
Zagreb 2015- Dom Hrvatskog društva likovnih umjetnika
Zagreb 2018 - Dom Hrvatskog društva likovnih umjetnika
Zagreb 2018 - Dom Hrvatskog društva likovnih umjetnika
Zagreb 2018 - Dom Hrvatskog društva likovnih umjetnika
Zagreb 2018 - Dom Hrvatskog društva likovnih umjetnika

Umjetnički paviljon, djelo velikog hrvatskog umjetnika Ivana Meštrović na trgu Žrtava fažizma (mnogi ga i danas zovu džamija) je u vrijeme NDH bio preuređen u džamiju koja je otvorena 1944. godine a zatvorena 1947 god. Minareti su porušeni 1948. godine. Hrvatski dom likovnih umjetnika, poznat i kao Meštrovićev paviljon ili Džamija, zgrada je na Trgu žrtava fašizma u središtu Zagreba. Arhitekt mu je bio Ivan Meštrović, a sagrađen je 1938. godine kada se nazivao »Dom likovnih umjetnosti kralja Petra I. Velikoga Oslobodioca«.Namjena paviljona se mijenjala više puta tijekom njegovog životnog vijeka: izvorno je sagrađen za umjetničku galeriju.

Za vrijeme NDH-a je služio kao džamija. Pregradnja je započela 1942. godine prema planovima Stjepana Planića i Zvonimira Požgaja i dovršena je 1944. godine.

Godine 1948. u socijalističkoj Jugoslaviji srušena su tri minareta

(preostao je samo zdenac pred glavnim ulazom), a paviljon je postao Muzej revolucije, dok se džamija preselila na Borovje.

Poslije Domovinskoga rata vraćena mu je izvorna funkcija. Danas se u njemu održavaju izložbe i koncerti.


Zašto je zapravo srušena zagrebačka džamija?

Vozeći Miroslava Krležu kružnim tokom oko Meštrovićeva Umjetničkog paviljona, Enes je Čengić slušao i pamtio što mu je taj „besmrtnik“, nerijetko i bez „izazvanog“ povoda, govorio.

U nedjeljnu 16. VI. 1974., Čengić je zapisao Krležine riječi:

 

„Vidite ovu zgradu? Savršeno je glupo postavljena, zatvorila je vidike prema starom gradu. Arhitektonski ju je riješio Meštrović u spomen kralju Petru I. Oslobodiocu. Naime, Zagreb mu je morao podići neki spomenik pa su se dogovorili da to bude spomen-galerija. Za vrijeme rata adaptirali su je u džamiju i sagradili tri minareta. Nije ih trebalo rušiti, jer su najveći dio bogomolja širom svijeta gradili moćnici, silnici, pa ako hoćete i krvnici, oni su nestali, ali su graniti ostali. No, eto, nekima je smetala. Zagrepčanima svakako nije.“

 

Zašto je zapravo srušena zagrebačka džamija? Službeno je obrazloženo da je srušena na traženje zagrebačkih muslimana zbog toga što ju je sagradio poglavnik  tzv. NDH Ante Pavelić. 

Raspoloživa arhivska građa, dijelom obrađena i objavljena, pokazuje da je i jedno i drugo tumačenje na dosta klimavim nogama.

 

Naime, ideja o gradnji džamije u Zagrebu u javnom je opticaju od 1912., kada je Zagreb posjetio tada poznati Husein-beg Bišćević. Skupljanje novčanih sredstava za gradnju, započelo je neposredno nakon tog posjeta. Godine 1916. islam je priznat u hrvatskom Saboru, pa je reis-ul-ulema Džemaludin Čaušević, u svojstvu poglavara svih muslimana u Austro-Ugarskoj Monarhiji, imenovao prvog vojnog imama u zagrebačkom garnizonu. Potom je, 1917., u Zagrebu formirana mulimanska bogoštovna općina, ubrzo podignuta na rang muftijstva.

Prikupljeni prilozi  za gradnju džamiju, dosegnuli su 100.000 kruna. Gradsko je poglavarstvo dalo provizorno građevinsko odobrenje i darovalo zemljište na kojem je danas zgrada Novinarskog doma.

Nakon I. svjetskog rata nastojanja na gradnji džamije su gotovo zamrla. Dobrom voljom Gradskog poglavarstva odobrena je adaptacija dvaju stanova u općinskoj zgradi u Tomašićevoj 12 i u njoj je otvoren mesdžid 29. 11. 1935.

Tada je oživjela stara ideja  pa je utemeljena Zaklada za izgradnju džamije, u kojoj je bilo niz uvaženih muslimana, među kojima i čuveni slikar Omer Mujadžić, veliko ime u medicini prof. dr. Ibrahim Ruždić i plodni pedagoški autor Salih Ljubunčić.

 

Zaklada, osnažena značajnim prilivom novca za izgradnju džamije, dobila je i novu građevinsku lokaciju na Zelengaju.

 

Početak II. svjestkog rata je, kao i prvi put,  zaustavio sve aktivnosti oko džamije. Tek tada se u gradnju džamije upliće politika i poglavnik Pavelić.  Za govornicom Sabora, Poglavnik je „otvorio priču“ o Meštrovićevom Paviljonu:

 

„Ovaj hram umjetnosti nosi na sebi žig robovanja. Ja ne mogu ovaj žig dostojnije izbrisati, nego da iz ovoga hrama učinim džamiju.“

 

Tako je džamija, ni kriva ni dužna – zloupotrebljena.

 

Ante Pavelić - kako ističe prof. Salih Ljubunčić u pismu-apelu da se hram ne ruši tadašnjem reisu 1945. - nije za gradnju džamije dao ni jedne vlastite kune;

izgrađena je gotovo u potpunosti od priloga vjernika prikupljanih od 1912. do 1944.

Kada je otvorena uz pompu endehaških krugovala i režimskih novina.

Mediji su je nazivali, očito tiho nagovoreni - „Poglavnikovom džamijom“.

 

Kada je sekretar IX. rejona pozvao zagrebačke muslimane na posebnu sjednicu na kojoj bi se izjasnili o rušenju džamije, od 20.000 muslimana, došlo je tek nekoliko stotina građana.

 

Od prisutnih potpisana je molba na Narodni front od 12 lica, a od njih 8 komunista.

Prijedlog je iako krnjav, dostavljen Narodnom frontu i u 1949., u proljeću, u roku od tri dana džamija je srušena. Radilo se i po noći sa reflektorima, motornim bušilicama i drobilicama (...). Unutrašnja dekoracija arabeski je premalterisana a kameni mihrab je stučen. Džamija je bila prekrivena ćilimima naručenim za vrijeme rata iz Turske.

 

Svi tepisi (serdžade) i ćilimi su zatim preneseni u dvorac maršala Tita na otok Brioni – i oni danas ukrašavaju salone za prijem gostiju“ – svjedočio  je Šemso Dervišević, emigrant, 1960. godine u ciriškim „Bosanskim pogledima“. 

Iz Krležine opaske se naslućuje da je postojao ideološki razlog njezina rušenja, ali i kritika tog stava: bogomolje  su širom svijeta gradili neki silnici ili krvnici, ali su „graniti ostali“. Osim jednog – Džamije u Zagrebu!