Interijer džamije, mihrab i kjurs

Posebno je bogato riješena najvažnija toèka džamije - monumentalni mihrab, koji je cijeli bio isklesan u braèkom kamenu i presvuèen listićima od 22-karatnog zlata

(saèuvan je i danas je izložen u novoj džamiji). 

Unutrašnjost džamije, površine 1300 m2 , bila je ureðena tako da istovremeno može odgovoriti na akustička i tehnička, te obredna i arhitektonska pitanja.Uklonjeni su neki pregradni zidovi, a kružni tlocrt glavne dvorane podijeljen je na 36 segmenata radi postizanja boljeg loma i usmjerenja zvuka.Novi no-betonski svod 66 s mirnim difuznim pojasom svjetla i zračnim slojem između staroga i novoga svoda debljine 2 m služio je kao toplinski izolator (uz vlastito centralno grijanje).

Na prvome spratu nalazili su se stanovi za imame i mujezine, uz urede za muftije i drugo džamijsko osoblje.

Drugi je sprat bio rezerviran za knjižnicu i prostorije za vjeronauk,u podrumu je bila abdesthana,a u prizemlju glavna molitvena dvorana.

 Zanimljivo da Požgaj nimalo ne skriva radikalnost svoga zahvata pa u onodobnome tisku izjavljuje:

 

„…Od čitave zgrade bivšeg umjetnićkog paviljona zadržani su samo vanjski zidovi,

a sve ostalo je podpuno izmienjeno i prepravljeno”.

 

Likovni izraz interijera oslanjao se na ornamentalne i matriène nefiguralne ukrase. Požgaj pokušava stvoriti ‘dojam arabeske’ kao najznaèajnijeg motiva novoga džamijskog prostora služeæi se starohrvatskim pleternim motivima s „Držislavove ploèe”, „Branimirova kamena”, splitske krstionice, i s drugih povijesnih kamenih spomenika.

Kaligrafska dekoracija u dužini zapisa od èak 1725 m bila je povjerena najpoznatijemu onodobnome sarajevskom kaligrafu Muhammedu ef. Mujagiæu, a štukaturne ornamente izveo je akad. kipar Jozo Turkalj s još 12 kipara.

 

Zidovi džamije bili su obloženi zelenim talijanskim mramorom. Slikane dekoracije izveo je akad. slikar Julije Merliæ.

Posebno je bogato riješena najvažnija toèka džamije - monumentalni mihrab, koji je cijeli bio isklesan u braèkom kamenu i presvuèen listiæima od 22-karatnog zlata (saèuvan je i danas je izložen u novoj džamiji).

 

Lijevo od njega bio je kjurs (mala propovjedaonica), a desno mimber (velika propovjedaonica), oba od javorova drva. Izvedena su dva mahfila (molitvene galerije)-gornji za žene, donji za mujezine. Na sredini prostora o kupolu je ovješen golemi luster sa 140 žarulja, težak oko 1000 kg. Pod je bio obložen parketom i prekriven 41 perzijskim tepihom. Dijelovi Požgajeva interijera saèuvali su se u zazidu, gdje su otkriveni prigodom nedavne obnove Doma (npr. mihrab), a dio mobilijara islamska je zajednica uspjela spasiti još prigodom poslijeratnog uklanjanja džamijskih elemenata (kjurs, minber). Sve je to danas izloženo u muzejskom postavu nove džamije u Folnegoviæevu naselju.Iako je Planiæ-Požgajev zahvat bitno zadirao u izvorni Meštroviæev koncept negdašnjega Doma likovnih umjetnosti - ako zanemarimo politièke refleksije cijele ideje - ta je graðevina preinakom za džamijsku funkciju nakratko bila dobila likovno vrijedan novi sloj kao jedna od najdojmljivijih arhitektonskih izvedbi iz razdoblja Drugoga svjetskog rata u Hrvatskoj, za koju onodobni tisak navodi da je bila „…najljepša i najprostranija džamija u Europi”,

a jeruzalemski muftija pri posjetu Zagrebu 1943. izjavljuje da „…zagrebaèka džamija spada medju najljepše na svietu”.

 

Uspostavom komunistièke vlasti u svibnju 1945. godine zagrebaèka je džamija - iako autorski relevantno djelo arhitekture i umjetnièkog obrta ranih 40-ih godina - zbog izrazitih ideoloških konotacija vezanih za Nezavisnu Državu Hrvatsku i poglavnika Antu Paveliæa (èije je ime i službeno nosila)89 bila odreðena za rušenje. Napisi o tome javljaju se veæ u lipnju 1945. jer se, uz ostalo, pojavio i navodni ‘problem održavanja’ džamije.

 

U pismu koje predsjednik džematskog medžlisa piše reis-ul-ulemi u Sarajevo (rujan 1945.)istièe se da je „… džamija jedno javno dobro od opæe kulturne vrijednosti, i po svojoj vanjštini i arhitekturi, kao i po svrsi kojoj služi, pa vjerujemo, da bi njezinim pretvaranjem u što drugo bio uništen jedan znaèajan kulturni spomenik u ovim krajevima…”. Zgrada ipak ostaje u obrednoj funkciji do 1948. godine (kada postaje Muzej socijalistièke revolucije). Navodnim ‘pristankom’ zagrebaèkih muslimana (prema Rezoluciji…)  i suglasnošæu Islamske zajednice u Sarajevu, Gradski narodni odbor 9. travnja 1948. izdao je rješenje o rušenju minareta, koje je poèelo 13. travnja 1948., a do kraja je mjeseca i dovršeno.

 

Šadrvan i pred trg su kao ‘neutralni’ zadržani i danas su valorizirani kao visokokvalitetna intervencija u javnome prostoru.

 

Unutrašnjost džamije je u svim èitljivim elementima uklonjena, a namještaj je zaplijenjen.

Džamija je jedina vjerska graðevina u Jugoslaviji planski srušena nakon Drugoga svjetskog rata. 


 

 

Gornji dio za žene .Novi prozori bili su izgrađeni od olovnog stakla.
Gornji dio za žene .Novi prozori bili su izgrađeni od olovnog stakla.
Pitanje akustike riješeno je postavljanjem nove kupole, na koju je takođe postavljen Alem .Ispod kupole napravljena je rozeta.Tu je na crvenoj podlozi velikim slovima, arapskog pisma, napisano:  Predobri Bože, spasi nas!
Pitanje akustike riješeno je postavljanjem nove kupole, na koju je takođe postavljen Alem .Ispod kupole napravljena je rozeta.Tu je na crvenoj podlozi velikim slovima, arapskog pisma, napisano: Predobri Bože, spasi nas!

 Alem   (polumjesec sa zvijezdom )

 Alem   (polumjesec sa zvijezdom )
Alem (polumjesec sa zvijezdom )

Na sredini prostora o kupolu je ovješen golemi luster sa 140 žarulja, težine  jedne tone
Na sredini prostora o kupolu je ovješen golemi luster sa 140 žarulja, težine jedne tone
Džamija je bila prekrivena ćilimima naručenim za vrijeme rata iz Turske.  Svi tepisi(serdžade) i ćilimi su zatim preneseni u dvorac maršala Tita na otok Brioni .Oni danas ukrašavaju salone za prijem gostiju”-svjedočio je Šemso Dervišević, emigrant,1960.g.
Džamija je bila prekrivena ćilimima naručenim za vrijeme rata iz Turske. Svi tepisi(serdžade) i ćilimi su zatim preneseni u dvorac maršala Tita na otok Brioni .Oni danas ukrašavaju salone za prijem gostiju”-svjedočio je Šemso Dervišević, emigrant,1960.g.
Unutrašnjost džamije bila je obložena zelenim talijanskim mramorom,  a orijentalna ornamentika s kaligrafskim arapskim slovima ajeta iz Kur'ana je bila utemeljena na starohrvatskim motivima pletera.
Unutrašnjost džamije bila je obložena zelenim talijanskim mramorom, a orijentalna ornamentika s kaligrafskim arapskim slovima ajeta iz Kur'ana je bila utemeljena na starohrvatskim motivima pletera.
Ante Pavelić nije za gradnju džamije dao ni jedne vlastite kune  Izgrađena je gotovo u potpunosti od priloga vjernika prikupljanih od  1912. do 1944.  ,kada je otvorena uz pompu NDH krugova i režimskih  novina.
Ante Pavelić nije za gradnju džamije dao ni jedne vlastite kune Izgrađena je gotovo u potpunosti od priloga vjernika prikupljanih od 1912. do 1944. ,kada je otvorena uz pompu NDH krugova i režimskih novina.
Vojnici u džamiji
Vojnici u džamiji
Izvedena su dva mahfila (molitvene galerije) gornji za žene, donji za mujezine
Izvedena su dva mahfila (molitvene galerije) gornji za žene, donji za mujezine

Unutrašnjost džamije

 

bila je obložena zelenim talijanskim mramorom,

a orijentalna ornamentika s kaligrafskim arapskim slovima ajeta iz Kur'ana je bila utemeljena na starohrvatskim motivima pletera.

Podovi su bili prekriveni s četrdeset perzijskih tepiha Isfahan, po koje su krajem 1943. u Carigrad išli muftija Muftić i arhitekt Požgaj, a džamija je imala i svoje grijanje.
Podovi su bili prekriveni s četrdeset perzijskih tepiha Isfahan, po koje su krajem 1943. u Carigrad išli muftija Muftić i arhitekt Požgaj, a džamija je imala i svoje grijanje.

 Za tarih zagrebačke je džamije određen kuranski ajet:

“I zaista će upravo naša vojska biti pobjednik.”

(Kur’an, Es-Saffat, 113)

Minber od javorova drva
Minber od javorova drva
Pod je bio obložen parketom i prekriven 41 perzijskim tepihom
Pod je bio obložen parketom i prekriven 41 perzijskim tepihom
Monumentalni mihrab, koji je cijeli bio isklesan u bračkom kamenu i presvučen lističima od 22-karatnog zlata. Lijevo  je kjurs , a desno mimber, oba od javorova drva
Monumentalni mihrab, koji je cijeli bio isklesan u bračkom kamenu i presvučen lističima od 22-karatnog zlata. Lijevo je kjurs , a desno mimber, oba od javorova drva
Likovni izraz interijera oslanjao se na ornamentalne i matrične nefiguralne ukrase. Požgaj pokušava stvoriti ‘dojam arabeske’ kao najznačajnijeg motiva novoga džamijskog prostora služeæi se starohrvatskim pleternim motivim
Likovni izraz interijera oslanjao se na ornamentalne i matrične nefiguralne ukrase. Požgaj pokušava stvoriti ‘dojam arabeske’ kao najznačajnijeg motiva novoga džamijskog prostora služeæi se starohrvatskim pleternim motivim

Kod ulaznih vrata u džamiju

stajao je Meštrovićev mramorni reljef kralja Petra I. Velikog Oslobodioca na konju, koji je uklonjen 1941.godine a postavljena je mramorna spomen-ploča sa natpisom:

"U slavu i u znak ljubavi spram Allaha Boga Jedinoga, te u znak pažnje prema muslimanima, podiže poglavnik Dr. Ante Pavelić ovaj velebni hram u glavnom gradu Zagrebu da odani sinovi vitežkog naroda hrvatskoga, iskreni sljedbenici uzvišene vjere Islama, skrušenom molitvom jačaju pregalačke snage u borbi za obranu i napredak lijepe svoje domovine Nezavisne Države Hrvatske, koja da bi vazda sretna bila."1360. – 1941.”

 U maju 1946. pristupilo se skidanju arapskih slova sa spomen-ploče postavljene iznad glavnog ulaza džamije

 

 

Unutrašnjost zgrade bila je potpuno izmijenjena i prilagođena novoj namjeni.

Unutrašnjost džamije je u svim ćitljivim elementima uklonjena, a namještaj je zaplijenjen 

MIHRAB I JEDAN DIO IMOVINE  IZ ZAGREBAČKE DŽAMIJE 1943-1948

DANAS SE NALAZE U

ISLAMSKOM CENTARU U ZAGREBU

MIHRAB I JEDAN DIO IMOVINE  IZ ZAGREBAČKE DŽAMIJE 1943-1948  DANAS SE NALAZE U  ISLAMSKOM CENTARU U ZAGREBU
MIHRAB I JEDAN DIO IMOVINE IZ ZAGREBAČKE DŽAMIJE 1943-1948 DANAS SE NALAZE U ISLAMSKOM CENTARU U ZAGREBU
MIHRAB  IZ ZAGREBAČKE DŽAMIJE 1943-1948   U  ISLAMSKOM CENTARU U ZAGREBU
MIHRAB IZ ZAGREBAČKE DŽAMIJE 1943-1948 U ISLAMSKOM CENTARU U ZAGREBU